Nyhetsuppgift

Artikeln handlade om att man har upptäckt att djur i skåne har drabbats av blåtunga. Smittan har spridits genom svidknott. Hela skåne och delar av halland, kronoberg och blekinge län har blivit spärrområden. Under hela vintern kommer en massvaccinering att pågå. Smittan har upptäckts på olika ställen i Skåne och smittskyddet håller nu på att kartlägga om det finns fler smittade områden. Jordbruksverkets senaste uppgifter visar att det finns 36 smittade djur.

Eftersom att det drabbade området är i närheten är det en viktig nyhet tycker jag. Det är också bra att veta vad som man gör för att åtgärda det.

Artikeln är bra skriven och ger en tydlig bild av vad som har hänt och hur. Jag tyckte att den var intressant. Jag tycker dock att det borde ha stått vad blåtunga innebar.

Jag har lärt mig om hur denna smitta sprids, men inte vad smittan är och hur den yttrar sig.
http://sydsvenskan.se/skane/article373975/Skane-sparras-efter-bekraftad-blatunga.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0